زامبیا میراث فرهنگی – شیشیوا مردم – تاریخ و فرهنگ

[ad_1]

این شیشیوا مردم زامبیا در استان شرقی این کشور است. زبان شیشیوا است Chichewa و Chichewa زبان مردم مالاوی و موزامبیک. دلیل این امر این است که در طول تاریخ قبل از سفید اربابان استعماری آمد به آفریقا شیشیوا مردم زامبیا مالاوی و موزامبیک به حال یک خط کش – او رویال حضرت Kalonga Gawa Undi. اما زمانی که استعمارگران آمد و ایجاد مرزهای ملی را Chewas از هم جدا شدند و خود را زندگی در سه کشور مختلف با استعمار کارشناسی ارشد. زامبیا و نامیبیا یافت و حکومت استعماری بریتانیا در حالی که موزامبیک متعلق به پرتغال است.

اما شیشیوا ادامه داد: به رسمیت شناختن خود به عنوان یکی از با وجود استعمار و جدید مرزهای کشور. سنتی زامبیا شیشیوا ستاد در Mkaika, Katete و امروز مراسم (به ویژه Kulamba مراسم) را در محل در هر سال را که رهبران هر سه کشور با هم.

این شیشیوا مردم شناخته شده برای عشق خود را از کشاورزی و به طور خاص برای ساخت آنها – زنان برای سفال مهارت و مردان برای مهارت های خود را در ساخت بامبو زنبیل, هس, محور, فلش تشک نی و برگ درخت خرما تشک. مردان نیز خوب شکارچیان و ماهیگیران و این مهارت ها را اعتقاد بر این افتخار به مردانگی. این شیشیوا سخت کار افرادی که شناخته شده به خوار شمردن هر گونه تنبلی و اعتقاد داشتند که آن را منجر به بد عمل گدایی.

مقدس سایت های شیشیوا

  • این گورستان سلطنتی در منو ستاد در مالاوی
  • این زیارتگاه در Msinja و Mankhamba
  • قبر Undi Chisakamzondi که می میرد در حالی که سفر در موزامبیک
  • Kaphirintiwa در مالاوی که در آن علائم در سنگ ها شبیه انسان و حیوانات ردپای که اعتقاد بر این است که به جای ایجاد
  • اجدادی گور در Mkaika سنتی ستاد

این شیشیوا clans

اصلی اصلی دو قبیله بودند Banda که در طول تاریخ بودند درمانگران و عرفا و Phiri که گفت: به اشراف. قبیله دیگر عبارتند از:

  • این Mbewe شناخته شده برای لذت بردن از ظرافت موش خوردن (اگر چه Phiri و Banda خواهد شد و همچنین لذت بردن از این ظرافت)
  • این Kwenda قبیله که می آید از کلمه “mkwenda’ یعنی ‘کن’. دم نشان می دهد یک مرد از Phiri قبیله نامناسب محروم خواهر خود را’ لباس در حالی که سفر – بقیه سابقه است!
  • این Mphandwe قبیله که یک شاخه از Banda قبیله. داستان می رود که یک مرد فرار یک زن از قبیله خود (ننگین چیزی که به انجام آن) و به عنوان یک نتیجه می خواستم به شناخته شده به عنوان Mphandwe نه Banda
  • این Mwale قبیله از کلمه “kumwalira” که به معنی ‘مرگ’. تاریخچه نشان می دهد وجود دارد یک مبارزه خونین بین دو گروه از مردم به خاطر آنها به ضرب گلوله یک حیوان و نمی تواند توافق بر سر نحوه تقسیم ،
  • Linde قبیله از کلمه “kulinda” که به معنی “به تماشای”. این گروه که در بالا مبارزه اما به جای تماشای بیش از لاشه حیوانات که در حال مبارزه بود ،

رهبری سیاسی و سازمان

جالب سنتی شیشیوا ساختار اجتماعی است matrilineal – اموال و حقوق زمین های به ارث برده از مادران و از آن زن است, نسب نگه می دارد که اصل و نسب زنده است. سنتی شیشیوا رهبر است که معمولا نر اما descendance انجام شده است از طریق زن به سمت استخراج هویت خود را از زن و روستاهای ساخته شده matrilineal بستگان با ازدواج.

کلی شیشیوا رهبر است, شناخته شده به عنوان Kalonga Gawa Undi که مسئول همه شیشیوا ستاد که در نوبه خود نظارت ایجاد کرد headmen. Kalonga Gawa Undi به معنی زیر:

  • Kalonga: “کسی که شناسایی و نصب در دیگران
  • Gawa: “کسی که اختصاص زمین و سهام و ثروت با دیگران’
  • Undi: “کسی که محافظت از شهروندان نگه داشتن آنها را در زیر بال خود را به عنوان یک پرنده محافظت می کند آن جوان’

کسانی که در خط رهبری رقابت خود را برای Chieftainship راست اما بر خلاف باور عموم این لزوما به معنای جنگ است. عاقلانه ستاد را انتخاب کنید یک پسر به عنوان جانشین خود و ارسال خود را دیگر برادرزاده برای ایجاد تابع chiefdoms. در واقع این سیستم اجتناب اختلاف عمده برای قرن ها.

تابوهای

این شیشیوا مردم را به جرم اگر آنها در اشتباه هستند برای Nyanja به دلیل این منتشر استعماری سوء تعبیر از منشاء خود را. هر چند Nyanja و Chichewa زبان مشابه آنها مختلف هستند و می گویند آنها یکی و همان را انکار اعتبار Chichewa زبان.

یکی دیگر تابو به ذکر است تماس بگیرید و یا نوشتن تولد نام جانشین Kalonga Gawa Undi. دفتر Kalonga Gawa Undi باید به دیده می شود هرگز نمی میرند. قبل از دفن Kalonga Gawa Undi جانشین او انتخاب شده توسط خانواده سلطنتی و تولد نام جانشین او است که اولا به خاک سپرده شد همراه با استاد. نام فعلی Gawa است بنابراین به سادگی Kalonga Gawa Undi XI.

این مقاله با الهام از کتاب ” مراسم! جشن زامبیا میراث فرهنگی’. آن را افسانه و بصری خشنود کتاب که من را تشویق شما را به دریافت کنید. من مال تو از ZAIN در لوساکا زامبیا. آن منتشر شده است Celtel زامبیا PLC و سکا. اصلی عکاسی فرانسوا d’Elbee. هماهنگی نویسنده, تامارا Guhrs. ویرایشگر Mulunga Kapwepwe. کمک نویسندگان Akashambatwa Mbikusita-Lewanika پروفسور Mapopa Mtonga, Mulenga Kapwepwe اسحاق Smogy چمن, میراندا Guhrs, Msatero Tembo, Matiya Ngalande و یوسف Chikuta.

زامبیا تشویق گردشگران به شاهد سنتی مراسم و شما پیدا کردن محلی گردشگری ارائه دهندگان خدمات خاص مفید است.

[ad_2]