جامعه علمی کشور به شدت نیازمند درک معنای پاسخگویی اجتماعی است

[ad_1]

به گزارش خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا، دکتر علی اکبر حقدوست شامگاه شنبه در آئین افتتاحیه بیست و یکمین همایش کشوری آموزش علوم پزشکی، سیزدهمین جشنواره شهید مطهری و دومین جشنواره دانشجویی ایده‌های نوآورانه در مرکز همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران در سخنانی اظهار داشت: زحمات کشیده شده در حوزه آموزش علوم پزشکی در سراسر کشور همراه با نوع آوری، تغییر و به روز بودن است.  

وی در این آئین که باحضور جمعی از رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، مدیران حوزه معاونت آموزشی و جمعی از اساتید و صاحب نظران علوم پزشکی و البته وزیر بهداشت بصورت ویدئو کنفرانس همراه بود، گفت: در دانشگاه های علوم پزشکی کشور باهوش ترین جوانان کشور وارد می شوند و طلایی ترین سالهای عمر خود در کلاس های درس، آزمایشگاه ها و بخش های بالینی می گذرانند، همین آموزش های حوزه علوم پزشکی نیز هم اکنون اقتدار آفرینی برای کشور به دنبال داشته است.

معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: بر همین اساس و بدنبال عظمت و اثرگذاری مطلوب آموزش های علوم پزشکی باعث شده است، بسیاری از خارجی ها از جمله ایرانیان خارج از کشور برای دریافت خدمات پزشکی به ایران مراجعه می کنند.

وی در ادامه و در بخش دیگری از سخنان خود به ذکر خاطره ای پرداخت و گفت: چندسال پیش به همراه یکی از دوستان به یکی از روستاهای حاشیه اطراف شهر کرمان با دختری پنج ساله بدسرپرستی مواجه شدیم که معتاد به هروئین بود و دندان های جلویی او ریخته بود، ما خودمان را متعهد دیدیم که به این دختربچه برای بدست آوردن یک زندگی بهتر کمک کنیم، لذا این دختر هم اکنون در یکی از شهرهای کشور دانشجوی رشته پزشکی است.

حقدوست افزود:این گوشه ای از حقایق جامعه ماست، اگر معلمی و استادی یا دانشجویی این مسائل را درک نکند و متوجه وظایف خود نباشد، احتمالا به بیراهه خواهد رفت.

وی گفت: یکی از دلائلی که ما در دانشجویان برای مهاجرت به خارج از کشور مواجه هستیم به طوریکه دانشجویان ترم دو یا سه تمایل به خارج رفتن دارند، نمی دانند که این هزینه تحصیل آنها از کجا آمده و رسالت اجتماعی آنها چیست.

معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر حضور اساتید، نخبگان و دانشجویان در دل جامعه و توجه هرچه بیشتر آنها به نافع بودن علم و غم خواری آنها برای فقر و سختی مردم، گفت: جامعه علمی ما به شدت نیازمند درک معنی پاسخگویی اجتماعی است.

وی گفت: تا هنگامی که آموزش در کشور دردمند نشود و ندانیم برای چه درس می خوانیم، معنا و مفهوم دانشگاه های نسل سه و چهار و پنج لق لقه زبان است. خیلی باید تلاش کنیم این مفاهیم را محقق کنیم اما تحقق آنها با شعار و راه اندازی دفتر ودستک نیست.

وی گفت: هنگامی این معانی هنگامی عملیاتی می شود که تک تک اساتید دانشگاه های ما دردمندانه و علاج جویانه وخاضعانه در کلاس های درس زندگی کردن را به نمایش بگذارند و به دانشجو منتقل کنند و دانشجوی ما علم نافع را نه یاد می گیرد نه عملیاتی می کند، مگر اینکه در این فضا قرار گیرد.

حقدوست در ادامه اساتید، نخبگان و دانشجویان سراسر کشور را مورد خطاب قرار داد و گفت:بیایید جور دیگری به مسائل نگاه کنیم و پاسخگویی اجتماعی را بعنوان رکن نخست کار خود قرار دهیم.

 وی ادامه داد:مبادا استادی در کلاس درس ببیند دانشجویی افت تحصیلی پیدا کرده یا معتاد و افسرده شده و این استاد بی خیال باشد و بهانه بیاورد که وظیفه من فقط تدریس است و این امور وظیفه معاونت دانشجویی و مشاوره دانشگاه های است، خدا از تقصیر این استاد نمی گذرد چرا که هر اتفاقی که در این جامعه می افتد جزیی از وظیفه ماست که بدان بپردازیم.

وی همچنین در ادامه به روسای دانشگاه های علوم پزشکی کشور گفت: ما نبایستی غیرهدفمند و بدون نقشه راه حرکت کنیم، ما نباید تصور کنیم توسعه دانشگاه در توسعه رشته ها و دانشکده ها است و تصور کنیم با افزایش تعداد مقالات و کلاس ها و رشته ها وظیفه خودمان را در قبال دانشگاه ها انجام می دهیم.

معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد:در بسیاری از رشته های غیر علوم پزشکی و حتی علوم پزشکی این اتفاق افتاده است، حتی دستیاری هایی که تنها ۵۰ درصد ظرفیت آموزشی آنها پر می شود و این بدان معنی است که اگر بصورت صحیح برنامه ریزی نکنیم، هنگامی که این دانشکده ها ساخته شد، آزمایشگاه ها تجهیز شد متوجه می شویم که کسی نیست که به او آموزش دهیم.

وی در ادامه تاکید کرد:باید هرکدام ازدانشگاه ها مسیر رشد و تعالی خود را پیدا کرده و هرکدام از اساتید دانشگاه بایستی نقش خود را ایفا کنند و تک تک آنها نیاز جامعه را متفاوت از سایرین پاسخگو باشد. هرچقدر سریعتر به این معنا برسیم بیشتر برد کرده ایم.

معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از مسوولان دانشگاه های علوم پزشکی درخواست کرد که نقشه آمایش سرزمینی و ماموریت های ویژه را جدی گرفته و برای منطقه خود و دانشگاه خود بصورت کلان نقشه راه ترسیم کنندو هم افزایی کنند و به جای توسعه کمی به کیفیت بیاندیشند، چراکه فرصت اندک است و به سرعت می گذرد.

وی ضرورت توجه هرچه بیشتر به توسعه هدفمند به جای توسعه کمی را مورد توجه قرار داد و گفت: مراکز تحقیقاتی ما هنگامی موفق و عملیاتی خواهند بود که در یک مرکز تحقیقاتی یا گروه آموزشی ده ها نفر بتوانند با یکدیگر رفاقت گونه هم افزایی کنند و گفتمان عملیاتی داشته باشند.

بیست و یکمین همایش کشوری آموزش علوم پزشکی، سیزدهمین جشنواره شهید مطهری و دومین جشنواره دانشجویی ایده های نوآورانه آموزش علوم پزشکی ۲۰ تا ۲۳ تیر ۹۹ به صورت مجازی و با شعار “همایشی مطلقا مجازی در هنگامه همه گیری کرونا” برگزار می شود.

[ad_2]

Source link